Nia - luonnollinen tapa liikkua

Nia on tanssillinen liikuntamuoto, jonka fitness-ohjaajat Debbie ja Carlos Rosas kehittivät Yhdysvalloissa 1980-luvun alussa. Niassa pyritään liikkumaan ihmiselle luonnollisella tavalla ja liikkumisesta nauttien. Nia yhdistää itämaisten ja länsimaisten lajien elementtejä ja energiaa. Tanssin, kamppailulajien ja rentoutustekniikoiden yhdistäminen tekee nia-tunnista iloa, keskittymiskykyä, tasapainoisuutta ja kuntoa kohottavan elämyksen. Tavoitteena on kehittää omaan tahtiin kehon eri osa-alueita: voimaa, liikkuvuutta, ketteryyttä ja venyvyyttä.


Nia - hyvinvointia myös mielelle

Kehon lisäksi nialla on paljon annettavaa myös mielellemme. Mielikuvien käyttö helpottaa liikkeiden oppimista ja auttaa tasapainoisen mielialan löytämisessä. Nia-tanssin musiikki on tarkkaan liikkeisiin sovitettua ja tanssimiseen inspiroivaa. Nia-rutiinien koreografiat ovat yksinkertaisia ja ne antavat vapautta omaan ilmaisuun.


Nia - tunti

Nia-tunti alkaa lämmittelyllä; get moving-osuudessa liikkeet voimistuvat ja nopeutuvat ja tunti päättyy joogan tyyppiseen rauhoittumiseen. Jokainen sovittaa liikkeensä omaan kuntoonsa ja oloonsa, joten nia sopii kaikille. Nia toimii myös erinomaisena stressinpoistajana. Monet nian harrastajat kertovat, että tunnin jälkeen on virkistynyt ja hyväntuulinen olo.

 

Hathajooga

Hathajooga on joogan länsimaissa tunnetuin muoto. Rauhallinen ja lempeä hathajooga-harjoitus koostuu joogan perusliikkeistä eli asanoista. Asanoita tehdään oman hengityksen rytmissä.

Hathajoogan tavoitteena on tasapainottaa keho ja mieli sekä ylläpitää elinvoimaa ja terveyttä. Harjoitusten myötä mieli rauhoittuu, keskittymiskyky paranee ja keho vahvistuu. Hathajooga rentouttaa ja edistää hyvää unta. Se sopii kaikille ikään ja kuntoon katsomatta. Hathajooga myös niille, joilla on ongelmia selän tai nivelten kanssa.

Tervetuloa Onnikuun Facebook-sivuille ja Youtube-kanavaan!

(c)2018, All Rights Reserved